صنعت خودروسازی ایران سالهاست که درگیر مشکلات ریز و درشتی شده که روی هم رفته بر عرضه و کیفیت و قیمت خودروها اثر میگذارد و خریدار را مجبور به خرید خودروی تولید ملی میکند. بکارگیری سیاستهای اقتصادی و حتی افزایش تولید هم نتوانسته قیمت صعودی این خودروها را کاهش دهد. قیمت روز محصولات ایران خودرو باتوجه به عوامل بسیاری سنجش و قیمتگذاری میشود، قرارگیری کشور در کانون تحریمها و تورمها میتواند از جمله دلایل افزایش و صعودی بودن نرخ خودرو در ایران باشد. در این نوشتار با تکراتو همراه باشید تا به بررسی بررسی لیست قیمت محصولات سایپا امروز 20 خرداد 1401 بپردازیم.
ایران در حیطه صنعت خودروسازی با دیگر کشورهای جهان در وضعیت و موقعیت مختلف و حساسی قرار دارد. همچنان که دیگر قطبهای خودروسازی جهان، روبه پیشرفت و طراحی خودروهای مدرن میروند، ایران دچار وضعیت روبه افولی شده است. ناهمسانی و پسرفت را در پایین آمدن کیفیت و بالا رفتن قیمت خودرو میتوان دید تا آنجا که حتی بر روی لیست قیمت محصولات سایپا امروز 20 خرداد 1401 نیز اثر میگذارد.
کارشناسان خودرو بر این باورند که اگر وضعیت فعلی بازار خودرو رو به بهبودی نرود و تغییری ایجاد نشود، تقاضای مردم نسبت به خرید خودروی ملی کاهش و افت بیسابقهای پیدا میکند. افزایش ظرفیتهای نیروی انسانی و پرقدرت کردن زیر ساختهای موجود، میتواند تلنگری بر تولید خودروی مرغوب در ایران ایجاد کند.
طبیعتا جذب مردم به سمت خرید خودروی ملی نیازمند همسطحسازی خودرو با تولیدات مشابه خارجیشان است، ترغیب شدن مردم باعث افزایش تقاضا و امیددهی به عرضهکننده برای افزایش تولید خودروی ملی است. اما با همه این تفاسیر وضع کنونی این بازار صنعتی چنگی به دل نمیزد. لیست قیمت محصولات سایپا امروز 20 خرداد 1401 نشاندهنده تلاطم در بازار خودرو و کاهش تقاضا از طرف مردم است.
قیمت سایپا امروز 20 خرداد 1400 چون روزهای قبل نوساناتی را خود دیده است اما همچنان با افت خرید از سوی مردم روبهرو است. در ادامه قرار است، لیست قیمت محصولات سایپا امروز 20 خرداد 1401 را طبق قیمت بازار آزاد و نمایندگیها بررسی کنیم، با تکراتو همراه باشید.
لیست قیمت محصولات سایپا امروز 20 خرداد 1401
خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
پراید 111 | – | 205.000.000 |
پراید 131 | – | 184.000.000 |
پراید 132 | – | 175.000.000 |
پراید 151 مدل 1400 | 150.564.000 | 184.000.000 |
سایپا 151 پلاس مدل 1400 | – | 189.000.000 |
تیبا | 119.926.000 | 193,000.000 |
تیبا 2 | 126.164.000 | 203.000.000 |
تیبا 2 پلاس | – | 211.000.000 |
ساینا دندهای EX | 123.932.000 | 213.000.000 |
کوئیک دندهای | 168.061.000 | 214.000.000 |
کوئیک دندهای R مدل 1400 | 177.234.000 | 223.000.000 |
سیتروئن C3 | – | 1.290.000.000 |
چانگان CS35 | – | 625.000.000 |
وانت زامیاد | 257.688.000 | 345.000.000 |
کیا سراتو 2000 | – | 1.180.000.000 |
آریو | – | 500.000.000 |
شاهین G | 344.580.000 | 385.000.000 |
کوئیک دندهای S مدل 1400 | 183.876.000 | 237.000.000 |
کوئیک اتوماتیک پلاس | 277.086.000 | 323.000.000 |
تیبا صندوق دار پلاس | – | 195.000.000 |
تحلیل روزانه قیمت خودرو
طبق برنامه دوسالهای که از طرف مدیران خودروسازی اعلام شد، گویا قرار است ابتدا به رفع نواقص و چالههای موجود در بازار تولید خودرو بپردازند و سپس به سمت تغییر قیمت خودروها بروند.
در سال جدید قرار است، گروههای خودروسازی به معرفی تولیدات جدید خود بپردازند. با ورود خودروهای جدید به عرصه بازار، رقیبهای ایرانی محصولات مشابه خارجی به بازار میآیند و باعث افزایش تولید و افزایش بهرهوری میشوند. طبیعی است که با به نمایش گذاشتن هر محصول جدید، طرفداران آن به سمت خرید پیشفروش خودروی مورد نظر بروند.
زمانی که قیمت کارخانهای محصولات خودرویی بالاست و کیفیت محصولات پایین، بدیهی است که تولیدکنندگان تمایلی به واردات خودروهای لوکس نخواهند داشت، این موضوع کیفیت و کمیت محصولات داخلی را زیر ذرهبین میبرد.
خودروهایی که در پارکینگ شرکتها، دچار مشکلات و نواقص میشوند به مزایده گذاشته میشوند. خودروهای مزایدهای، نمیتوانند همچون دیگر خودروها در قرعهکشیهایی که چندین بار در سال برگزار میشود شرکت کنند. کسانی که خودروهای مزایدهای را خریداری میکنند، باید از قبل مبلغی را به حساب شرکتهای مزایدهای واریز کنند.
قرار است که واردات خودروها به دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا داده شود، انحصار این موضوع به دست این دو شرکت در کنار دیگر شرکتهای مونتاژکننده به عدم اجرای عدالت در بین مردم میپردازد و مشکلات بازار خودرو را چندین برابر میکند.
دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران قرارشان بر این است که فروش خودروهای خود را به جای طرح پیشفروشی که مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده بود، در سامانهای یکپارچه تخصیص دهند. این سامانه با هدف شفافسازی فرآیند تخصیص خودرو به خریداران از اواخر اردیبهشت ماه شروع به کار کرده است.
واردات خودرو زمانی که آزاد باشد، دسترسی و دستهبندی برای خرید خودرو بدون هیچ محدودیتی برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی اجرا میشود و این اشخاص با پرداخت گمرک و عوارض مالیاتی میتوانند به سهولت خودروهای مورد نظر خود را وارد کنند.
اگر تعیین قیمت خودروها به دست نامرئی بازار سپرده شود، دیگر توان خرید مردم برای خودروی ملی در نظر گرفته نمیشود و اکثر عرضه کنندهها به فروش خودروی خارجی خود میپردازند.
سوالات متداول
کدام خودروها عامل حذف یارانه میشوند؟
به گفته کارشناسان اقتصادی، داشتن خودرویی که قیمت کارخانه آن بالای 300 میلیون تومان باشد، ملاکی است برای حذف یارانه از حساب دهک متوسط و رو به پایین جامعه.
عامل رکود معاملات خودرو در بازار چیست؟
رکود معاملات در بازار نتیجه چند عامل چون: آزادسازی واردات خودرو و همچنین تغییر شیوه فروش خودروهای کارخانهای و علاوه بر این دو عامل افزایش قیمت خودروها از جمله عوامل رکود این بازار هستند.
بیشتر بخوانید:
نظر شما درباره لیست قیمت محصولات سایپا امروز 20 خرداد 1401 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.
–